Hodina výchovy k občanství se může nést v duchu zábavy, tvořivosti i spolupráce – a přesně taková byla jedna z nedávných aktivit, která žáky nadchla. V rámci rozvoje týmové spolupráce a poznání vlastní role v kolektivu dostali úkol, který se na první pohled mohl zdát jednoduchý: postavit co největší stavbu.
Ovšem ne z čehokoliv – k dispozici měli pouze 20 syrových makarónů, kousek lepicí pásky, provázek a jeden marshmallow. Pravidla byla jasná: marshmallow musí být umístěn na vrcholu stavby, která musí být navíc přemístitelná.
Žáci byli rozděleni do skupin a každá skupina si v průběhu práce nevědomky rozdělila role – lídr, kreativec, pracovník… Cílem bylo zjistit, jak v praxi funguje spolupráce, kdo umí vést tým, kdo přichází s nápady a kdo je spolehlivý „tahoun“ práce.
Učebna se brzy proměnila ve staveniště plné nápadů, smíchu, drobných nehod a nečekaných technických problémů. Některé stavby se zřítily dříve, než stihly dostat marshmallow na špičku, jiné se pyšnily překvapivou stabilitou. Kreativita neznala mezí – viděli jsme mosty, věže i futuristické tvary.
Výsledky sice nebyly nejdůležitější, ale uznání si zasloužily týmy, které dokázaly postavit nejvyšší a zároveň stabilní konstrukce. Nešlo ale jen o zábavu – hlavním cílem bylo pochopit, jak důležité je rozdělení rolí, komunikace a spolupráce v týmu. Žáci si z hodiny odnesli nejen radost z netradičního úkolu, ale i cenné poznatky o sobě samých.
Tato „makarónová výzva“ se rozhodně zařadila mezi ty aktivity, na které se nezapomíná – a třeba i inspirovala budoucí inženýry či manažery.